< HomePage
   <- Дневника

Архив за Април, 2010

Понеделник, 5 Април 2010

Христос възкресе!

Малкото почивни дни свършват. В Бургас както винаги е хубаво. Искам да живея там, а не в София, Пловдив или Варна... А най-много искам да живея в Барселона.

BCN201003

За малкото време далече от София изобщо не се чувствам отпочинал или презареден. Искам още.

Искам да реализирам идеята, която имам, за да мога да си позволя да реализирам всичко, което искам. И това ако не е рекурсия... Но за съжаление само с искане не става. Трябва ми малко помощ от приятели. Има неща, които не мога да изпипам сам, а трябва да бъдат изпипани, защото са в основата на всичко и без тях нищо няма да се получи. Не успявам обаче да мотивирам хората около мен. Не ми се получава. А идеята е страхотна и съм убеден, че ще има стабилно възходящо развитие, осигурявайки ни добри приходи и задоволство от свършеното.

За това уча ruby. Харесва ми. Няма да стана Паганини в програмирането на ruby, но поне ще опитам. И поне ще имам идея кое как и защо точно така, а не инак.

Такива работи...

А на 11 април се учредява Пиратска Партия в България. Време е. Честно казано - не ми харесва начина по който се развиват събитията около устава. Изведнъж се оказва, че не се прави Партия 2.0, а посто още една партия. Съгласен съм, че сме ограничени от конкретните условия и законова уредба, но едно от основните неща в които вярвам е че трябва да бъдем промяната, която искаме да видим в Света. Ако се превърнем в част от проблема, как ще бъдем част от решението му? До 11 ще трябва да изясня тези неща за себе си. Хората работят здраво, отхвърлени са купища задачи около организацията, обединяване на хората и канализиране на усилията в една посока. Хвала. Но някъде май моята посока се размина с общата. Което не значи непременно, че аз съм прав, а останалите са криви - пази Боже. А и не ми харесва тона и позата на някои хора в дискусиите около документите на новата партия. Не вещаят нищо хубаво за една обща работа в бъдеще. Не ги познавам, но ако такъв е стила им - не мисля, че имаме място в една организация. Та накрая може и да мине без мен Пиратската Партия в България. Разбира се - стоя зад идеите и принципите, просто формата не е тази, която си представям аз, така че по-добре е да не преча, след като няма да съм от полза.

[ Коментари: 4 / Добави коментар ]
Коментари

Аз пък не искам да живея в Барселона. Предпочитам в някое по-малко, китно градче - например Ла Коруня :)

Написа sdawn (email) (www) на 09-Apr-2010 09:30


Ох, по-малко наистина е за предпочитане. Нали знаеш, че си мечтая да работя като хижар на хижа в някой джендем :)

Написа yradunchev на 10-Apr-2010 10:48


Чудех се аз къде ти изчезна пиратския ентусиазъм и чак сега разбрах. Точно същите причини както при мен. И аз прецених, че вижданията ми за организацията са доста в страни от посоката, в която се върви и повече ще преча, отколкото помагам и реших да не се бутам сред активистите :)

Написа Марин Поповски (email) (www) на 15-Apr-2010 10:44


Ентусиазма си е тук. Ще се работи - във или извън организацията - няма голямо значение, стига резултати да се постигат.

Написа yradunchev на 15-Apr-2010 11:33


Петък, 9 Април 2010

Днес ще пловдивеем след работа. Докато все още температурите там са човешки :)

И друг път съм казвал, че Пловдив не ми харесва. Пак ще го кажа. Но за малко става, пък важни са хората, не мястото, а в Пловдив имам много, много хора! Човеци. Все по-рядко ги срещам. Дано успея да видя повечко от тях за два дена. Това което ми харесва и винаги е отличавало истинските ми приятели от познатите - независимо от колко време не сме се виждали и чували, отношенията си остават все едно сме се разделили преди няколко часа. Въпреки промените в нас и около нас. В един толкова променлив свят е хубаво да има нещо здраво и стабилно.

И разбира се - в Пловдив са всичките ми близки. Без един - оня шемет в Шотландия, дето ще му откъсна ушите, защото не се е обаждал от половин година. Ако не бяха те, не знам дали бих се връщал в този град. Приятелите могат да ми гостуват където и да съм. Може и заедно да си организираме пътуване нанякъде - идея, която ми се вижда все по-реална и осъществима, само да й дойде времето. Но рода определено е това което ме държи здраво свързан с тепетата. Живеем във времена, когато произход, народност, гражданство все повече и повече се превръщат в отживелици и само близките ще ни свързват с определена географска локация.

И сега ексклузивна информация за феновете: В събота Зори ще потича на Гребната... Моля желаещите автографи да не се бутат, а да направят списък с номерца, като за лични документи в районно на МВР :)

[ Коментари: 2 / Добави коментар ]
Коментари

Абе колкото и да не ти харесва, Пловдив си има своето очарование.

Написа Димитър Цонев (email) (www) на 09-Apr-2010 20:42


не, не споря :) по-точно казано - не ми харесва за живеене. иначе е очарователен, да.

Написа yradunchev на 10-Apr-2010 10:39


Понеделник, 12 Април 2010

Преди няколко седмици опитахме със Зори хляб, приготвен с квас, от Слънце Луна. И ни хареса много.

Ще се опитам да си "хвана" жива закваска за хляб. Като всичко естествено и природно, и това изглежда (измамно предполагам) просто - една чаша брашно (неизбелвано за предпочитане) и една чаша вода (изворна). И после няколко дни "захранваш" живинките, дето се пръкват в съдинката: изхвърляш половината от старата смес и добавяш същото количество нова. И така няколко дни, докато почне да "кипи". И после замесваш истински "ляб" с квас :) Лесна работа, нали? Парче торта...

За съжаление нямам брашно без подобрители - най-доброто с което разполагам е типово брашно с (уж само) аскорбинова киселина в него. Която е там, (уж само) за да се меси по-добре. На второ четене - аскорбиновата киселина е витамин С - полезно нещо, освен това бидейки киселина се предполага, че ще улесни вкисването на закваската, ама дали? Мина ми през ума вариант със саморъчно приготвено брашно - да взема пшеница и да я смеля в кафемелачка... Но не знам дали тази пшеница по магазините става за брашно. Но ако не стане с типовото, ще пробвам и това.

При такъв майстор като Зори в къщата, да взема аз да се правя на хлебар - изключително смело от моя страна, да не кажа направо нагло (да не ме чуе Цецо). Но пък от друга страна - какво има да губя, най-много да се изложа и да стана за смях на майстора :) Аз това го умея, няма да ми е сефте. Обаче ако успея - няма по-вкусно от домашен хляб, да знаете! Пък ако е и с домашен квас...

20:30

Като се прибрахме, кваса беше се утаил - май брашното е по-фино от колкото трябва. Разбърках. Утре сутринта ще го захраня. Веднъж дневно било добре, макар че ако искам да стане по-бързо, трябвало на пет часа да го захранвам. Ама аз не бързам. Бавно обичам да стават нещата. А Зори ми се разсърди, защото вместо да й помагам да се разсъблече, аз разбърквам квас. Сутринта го заложих, пък вече успя да вкисне нещо, кваса му с квас...

[ Коментари: 4 / Добави коментар ]
Коментари

Йей, ще очаквам резултати скоро! :)

Написа Валя (email) (www) на 12-Apr-2010 09:00


Ама не очаквай кой знае какви резулати :)

Ако излезе успешен експеримента, следващото което ще опитам е да си сваря истинска боза :)

Написа yradunchev на 12-Apr-2010 11:55


Между другото без малко кваса ти да отиде в мивката сутринта :)Предупреждавай като забъркваш такива работи!

Написа sdawn (email) на 12-Apr-2010 12:31


бхахахаха... то нищо чудно там да свърши всичко :) Интересно за какво го помисли.

Написа yradunchev на 12-Apr-2010 12:39


Сряда, 14 Април 2010

Всички сигурно с трепет се будите сутрин и един въпрос просто крещи и напира в мозъка ви: Абе какво става с кваса?! Добре де - добре е... Вчера беше просто бъркоч, но днес сутринта определено имаше вече вид на нещо живо! Ясно се виждаха три слоя - отдолу отново се беше утаило брашното, после един тъничък слой почти бистра вода и над него един шупнал слой мехурчета! Това утаяване и тая вода, която се избистря според мен иде да рече, че му идва много водата на толкова брашно. Ама това ми хрумна чак след като захраних. Нищо, утре ще сложа по-малко вода и повечко брашно в захранката и ще коригирам. И мирише :) Ама мирише хубаво - на живо, на свежо, на чисто, на пресен хляб. Ако козметиците изолират тая миризма и я приложат в парфюм, ще имат успех небивал. Та трети ден на експеримента - всичко върви добре. Малко препълних съдинката при захранването тази сутрин и се притеснявам да не би да прелее до довечера - не забелязах кваса да увеличава обема си, докато се развива, но знам ли... поради което за всеки случай ще го сложа в мивката преди да излезем, като не забравя да информирам Зори, че да не вземе да го ликвидира в порив на хигеничност.

Изумително е как в една съдинка от проста вода и стрито на прах жито се ражда живот.

[ Добави коментар ]
Неделя, 18 Април 2010

Тези дни сериозно съм се захванал за проекта, който трябва да ми даде финансова независимост и който е тайна, така че не очаквайте да ви дам подробности :)

Покрай него попаднах на NoSQL A Relational Database Management System. Докато търсех решение за съхраняване и обработване на данните с които ще боравя. И се впечатлих. Ето защо:

NoSQL is a fast, portable, relational database management system without arbitrary limits, (other than memory and processor speed) that runs under, and interacts with, the UNIX Operating System. It uses the "Operator-Stream Paradigm" described in "Unix Review", March, 1991, page 24, entitled "A 4GL Language". There are a number of "operators" that each perform a unique function on the data. The "stream" is supplied by the UNIX Input/Output redirection mechanism. Therefore each operator processes some data and then passes it along to the next operator via the UNIX pipe function. This is very efficient as UNIX pipes are implemented in memory. NoSQL is compliant with the "Relational Model".

Хвърлете едно око и тук: NoSQL: The Unix Database (With awk)/Linux Productivity Magazine April 2007

Абсолютно вярно е, че Linux предоставя всичко необходимо като инструментариум за обработване на ASCII файлове с данни. Абсолютно вярно е, че файловата структура, която Linux предлага може да се използва за организиране и структуриране на данните. Защо тогава да се използва нещо тежко и тромаво като SQL база?! Като с bash може да имаш всичко, което която и да е SQL база би ти предложила, но на много много по-ниска "цена"? Важното е да изчисти човек структурата на данните си, да реши кое как и къде ще се съхранява - от там нататък е въпрос на bash скриптиране. Не едно голямо приложение, което да управлява данните, а много малки скриптове, всеки от които върши конкретна проста задача... Самата идея заложена в Юникс/Линукс по начало, приложена към база данни :)

Вече имам готови няколко скрипта - такъв, който създава таблица по зададен от потребителя образец и такъв, който взима входни данни от съответния вход и ги добавя в съответната им таблицата... Перфектно работят. Както и би очаквал човек.

А защо не използвах решението на Строци от линка горе? Защото е по-ефективно да си направя само тези инструменти, които ми трябват на мен за конкретния проект. Но за сметка на това ползвам изцяло неговите теоретични постановки.

Това е което през последните няколко дни ме занимава. Ставам все по-добър с bash, awk, sed, seq, sort и така нататък и така нататък и така нататък... :)

А проекта с кваса? Оказа се, че съм правил сместа прекалено рядка. Трябва да е с консистенция малко по-гъста от палачинково тесто, но не толкова гъста като тесто за кекс. Вчера не захраних, само махнах водата, която беше избила отгоре, и днес забелязах, че е "шупнало" както и трябва да бъде... За това добавих малко брашно и съвсем малко вода. Да видим :)

[ Добави коментар ]
Вторник, 20 Април 2010

Аревик

Няма как да не сте чули вече за нея. Тя дойде от Армения, за да ни отвори очите. За следното:

България не е европейска държава. Не се заблуждавайте. България е държава, в която бременни жени са държани въпреки тежкото им състояние в концлагер без адекватна медицинска грижа. Защото са без изрядни български документи. В България е по-добре да си животно, от колкото човешко същество... или в най-добрия случай - в България дали си човек или животно е все едно.

А знаете ли, че в тъмните и мрачни Средни Векове, ако осъдената на смърт жена (дори убийца!) се окажела бременна, то присъдата й се отлагала, за да роди и кърми бебето си, докато отрасне?

Не, България не е и средновековна държава...

п.с. - а Карбовски прави филми за българите в чужбина... сякаш ние се отнасяме изключително цивилизовано и коректно с чужденците у нас.

[ Добави коментар ]
Петък, 23 Април 2010

Как си запаметявате паролите? На листче? Избирате си ги от едносричните думи в речника? Или ползвате една парола за всичките си регистрации, акаунти и достъпи в Мрежата, в Офиса и на всякъде? Тц тц тц... Напоследък доста зачестиха пробиви в потребителски регистрации на Интернет сайтове, така че е добре да се замислите как сте защитили онлайн присъствието си. Използването на една или две или три пароли за всичките ви 300 регистрации не е добро решение, защото никога не знаете кой от тези 300 сайта ще бъде хакнат и недобросъвестни лица ще докопат през него паролата за достъп до онлайн банкирането ви.

За всяка отделна регистрация използвайте отделна и неизползвана никъде другаде парола. Така дори и ако един от сайтовете на който сте регистриран се компрометира, няма опасност с паролата от него да стигнат и отворят някоя друга ваша регистрация. Паролата ви да е минимум десет символа, като в тези десет има малка буква, главна буква, цифра, препинателни и странни знаци. Ако регистрацията ви изисква отговор на "таен" въпрос, за да ви удостовери в случай на загубена или забравена парола - въпреки че въпроса може да е нещо тривиално като "Името на домашния ви любимец?", за отговор изберете отново нищо незначеща комбинация от десет символа сред изброените преди малко. Така не оставяте никакъв шанс за налучкване или отгатване.

Много е просто, нали? Ама как се помнят петдесет-сто нищо незначещи десет символни комбинации?!? Просто е не възможно. Тогава? Тогава ако ползвате Линукс можете да ползвате следната техника:

В конзола изпълнете командата:

$ for ((n=0;n<100;n++)); do dd if=/dev/urandom count=1 2> /dev/null | uuencode -m - | sed -ne 2p | cut -c-10; done > passwords

Тази кратка bash конструкция ще ви запише файл с име passwords, в който ще ви генерира 100 десет символни комбинации, отговарящи на условията за силна парола. И когато ви потрябва парола - отваряте файла и срещу поредната комбинация записвате сайта на който се регистрирате и потребителското си име, а комбинацията ползвате за парола.

До тук добре, остава да защитим самия файл с паролите. Това става с помощта на gpg и следния команден ред в конзолата:

$ gpg -c passwords

Ще ви бъде поискана парола с която gpg да криптира файла. Изберете нещо силно, но и лесно запомнящо се. И това ще е всичко което ще се налага да помните за в бъдеще. За да отворите файла с паролите си използвайте:

$ gpg passwords.gpg

Ще въведете паролата, която сте използвали за криптирането, и ще получите некриптирано копие на файла passwords.

Можете да си вземете файла на флашка и да го имате под ръка на всяка машина с инсталиран Линукс на която ви се налага да работите. Ако имате флашка с live distro на нея - идеално. Просто добавете файла към нея и ще имате паролите си навсякъде и на всеки компютър на който можете да заредите live distro-то си.

Още един допълнителен трик - не е нужно да разкодирате файла всеки път когато искате просто да видите някоя от паролите си. Можете да ползвате следния команден ред:

$ gpg -d passwords.gpg | grep your-account-name

В този случай gpg няма да направи разкодирано копие на файла ви, а ще изведе паролите към старнадртния изход, от където ще ги поеме grep и ще покаже на екрана само реда който съдържа паролата за your-account-name.

[ Коментари: 2 / Добави коментар ]
Коментари

Има по-лесен начин за генерирането. pwgen (сега видях, че даже имало версия и за уиндоус, http://pwgen-win.sourceforge.net/ – иначе apt-get install pwgen (или на когото каквото му е съответното)

Има всякакви опции – за дължина, за видове включвани символи, за брой генерирани наведнъж пароли и т.н. ;)

Иначе като цяло идеята е супер, и аз я ползвам ;)

Написа Ясен Праматаров (www) на 23-Apr-2010 17:03


да, pwgen е страхотен инструмент, аз също го ползвам, но идеята е по-скоро да се справим със ситуацята с това което имаме достъпно по default на една система - без да търсим и инсталираме допълнителни пакети, за да е колкото е възможно независимо решението от това на каква машина, дистрибуция и прочие ти се налага да работиш. Реда, който генерира паролите може да се мушне в един скрипт, а при мен е в .bash_aliases като pgen :)

Написа yradunchev на 23-Apr-2010 17:54


Вторник, 27 Април 2010
07:00

А добро утро. Да се извиня предварително - 'р'-то на клавиатурата ми нещо се държи неподходящо, та ако някъде липсва, да знаете че не се дължи на нормалната ми неграмотност. Естествено пускам написаното през ispell, но винаги може да стане издънка.

Да дам отчет първо за състоянието на кваса - не че някой ме е питал, но да не си кажете, че съм непоследователен и непостоянен (е добре де - такъв съм, ама умерено). Та: кваса беше анихилиран в канализацията. Но си взех бележки от тоя първи и неуспешен опит. Не трябва да забърквам толкова голямо количество. Трябва да пресявам брашното. Не трябва да прекалявам с водата. За втория опит ще бъда по-внимателен и подготвен.

А клавиатурата на C18H21NO3 (да, така се казва нетбука ми, какво е това открийте сами, ако ви пука) силно ме изкушава дали да не махна всички tops на клавишите и да я забърша основно със спирт. Но ще трябва да я снимам преди това. Тъкмо мога да разменя десния shift и стрелката нагоре. Въпреки че вече съм свикнал с куцата подредба на Asus и не ми прави ядове.

А Зази е болно. Гърлобол, температура, отпадналост. Оставям я в къщи да се лекува.

И един линк:

$ rm -rf *

Само като го чета и тръпки ме побиват. На някой смешни ли са му изобщо такива шегички?!

[ Добави коментар ]
Четвъртък, 29 Април 2010

Тази сутрин Явор Колев зададе риторичен въпрос към Асен Генов: "Защо Милена Славова не кара Бентли?"

Много хубав въпрос! Ама много ми хареса - браво на г-н Колев, явно най-после е започнал да си задава правилните въпроси, което само може да ни дава вяра, че има надежда някаква.

Само дето отговора на правилния въпрос не е точно този, който Явор Колев си мисли, че е.

Един от възможните (и доста основателен в случая) отговори за някои би бил - ами защото рок музиката като цяло, и Милена Славова в частност, не са достатъчно популярни сред българската публика. За да изключим липсата на популярност като фактор за наличието на липса на лек автомобил Бентли, собственост на български музикант, нека перифразираме въпроса на Явор Колев: Защо Деси Слава (Ивана, Андрея, Лилана) не кара Бентли?

Защо?

Отговора на този въпрос, г-н Колев, е пряко свързан с отговора на въпроса - а защо Митьо Пайнъра може да кара Бентли?! Или да перифразирам - ако Пайнър печели толкова много от творчеството на артистите си, че собственика му може да си позволи скъпи коли, то защо самите артисти не могат? Къде е печалбата им? Как се разделя печалбата между артист и правоносител, защо така се разделя, кой от двамата прибира лъвския пай и защо?

Парите за Бентлито на Деси Слава не са окрадени от гадните, долни, зли и крадливи нейни почитатели, които си споделят песните на любимката си през Интернет. Тц. Тези гадни, долни, зли и крадливи хора дават по 20-30-50 лева без никакъв проблем, за да слушат любимите си песни на живо по стадионите. Любимите си песни, които са им станали любими, след като са ги слушали и слушали и слушали и слушали на плейъра си, свалени от Интернет, и които едва ли щяха да им са толкова любими, ако единствения начин да ги чуят, беше да платят на някаква компания безумната цена от 15-20 лева за 12, от които ще слушат само 4-5, при това записани на носител, който вече е история, така както е история и предшественика му - аудио касетата. Вие скоро да сте виждали по улиците хора с портативен CD плейър на кръста?!? Аз не. Живеем във времето на iPod и във времето на мобилните телефони, които побират над 12 часа музика. На кого му трябва CD?! Събудете се! Та правоносителите на песните на Деси Слава се опитват да ни убедят, че парите за Бентлито на Деси Слава, са в непродаваемите аудио-дискове, от продажбата на които до самата нея достигат стотинки. Смешно. И невярно.

To be continued...

[ Коментари: 3 / Добави коментар ]
Коментари

Супер. Много добри аргументи !!!

Написа Bogomil Shopov - Bogo (email) (www) на 30-Apr-2010 10:14


Дано е станало ясно какво исках да кажа, но съм доволен, че създадох предпоставки да чуем всичко това, което чухме в ефир. Мисля, че доста маски паднаха. Не говоря за Колев единствено, а за цялостната картинка: МВР—ИНДУСТРИЯ

Коментарът ти е забавен и хубав! Благодаря! :-)

Написа Асен Генов (www) на 30-Apr-2010 11:43


Справи се перфектно в ситуацията, в която те поставиха. Не е лесно за културния и възпитания да води дискусия с хора, за които високия тон, прекъсването на говоещия и неизслушване на аргументите му, са основно "оръжие" за доказване на теза. Аз лично не бих могъл изобщо да взема думата от Явор Колев. Просто няма да мога. За това и си пиша тука... все пак да изразя мнение :)

Написа yradunchev на 30-Apr-2010 12:22